Online Business Forum loi uskoa suomalaisille verkkokaupoille

Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry (UVT) järjesti Online Business Forumin Helsingissä marraskuun lopulla. Seminaarin puhujiksi oli kutsuttu eCommerce Specialist Leevi Parsama ja Googlelta Kaisa Nick, joiden lisäksi kuultiin videon välityksellä kentän terveisiä Suomen XXL:n toimitusjohtajalta Toni Stigzeliukselta.

  • Sähköinen kaupankäynti eri muodoissaan on ollut viime vuosina kestopuheenaiheena myös urheilukaupassa. Ulkomaiset nettikaupat, nettikaupan perustaminen ja menestyksellinen pyörittäminen ovat puhuttaneet meitä kaikkia, joten voi sanoa, että tätä seminaaria oli jo kaivattukin, kertoo UVT:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

Suomessa heitellään kävyillä, kun maailma lyö lekalla

Leevi Parsama aloitti väkevästi kertomalla nettikaupan tunnuslukuja maailmalta.

  • Suomeen vasta orastavasti jalkautunutta Singles’ Dayta, universumin suurinta myyntipäivää vietettiin 11.11. Tuona kampanjapäivänä kiinalainen verkkokauppa Alibaba myi ensimmäisen dollarimiljardin kahdessa minuutissa.  Eli Suomessa ei kannata perustaa kaikille kaikkea -verkkokauppaa. Toinen on kansainvälisten nettikauppojen toimintamallit. Amazon käyttää rahaa valtavasti mm. markkinointiin. Noin kärjistetysti, kokeillaan rohkeasti erilaisia asioita ja sitten katsotaan mitä tapahtuu. Tässä tempossa jäävät kyllä pahasti jalkoihin suomalaiset – kaiken loppuun harkitsevat, lakia ja negatiivista palautetta pelkäävät hitaat toimijat.

Menestys löytyy erikoistumisesta ja reagointikyvystä

  • Verkkokaupan pitää ymmärtää asiakkaittensa tarpeet. Suomalaisissa pienkaupoissa on paljon osaamista, josta isommat toimijat voisivat ottaa mallia. Nettikauppa ei ole virka-aikatyötä, päinvastoin, sillä verkkokaupan kulta-aika alkaa sen jälkeen kun ihmiset palaavat kotiin. Tuotteista riippuen pitää olla kykyä reagoida nopeasti esimerkiksi säävaihteluiden mukaan.

Erikoistumalla markkinoilla on tilaa. Hyvä nettikauppa on siellä missä sen asiakkaatkin, se tukee myötäelämistä ja siellä myydään tunnetason tavaroita tai palveluita. Aitous ja tunne yhdistävät kauppaa ja kuluttajaa. Kampanjoita ja tekemistä on myös jatkuvasti seurattava ja säädettävä.

Vaikka suomalainen nettikauppa saa paljon pyyhkeitä Parsamalta, myös hyviä esimerkkejä löytyy.

  • Pienissä nettikaupoissa on paljon hyvää tekemistä. Suurista nostaisin Reiman ja Osuuspankin. Kumpikin ovat lähteneet rohkeasti uusille urille ja saaneet sitä kautta hyviä tuloksia.

Emme mene vaan olemme netissä

Googlen Kaisa Nick aloitti lyömällä lukuja valkokankaalle.

  • Intel on ennustanut, että vuonna 2020 jokaisella on 26 erilaista verkossa olevaa laitetta. USA:n Google-hauista 20 % on äänihakuja, ja noin 50 % hauista tehdään mobiililaitteella eritoten juuri ennen ostohetkeä, kun varmistetaan esimerkiksi tuotteen saatavuus. 53 % tehdyistä sporttivarusteisiin liittyvistä hauista ohjautuu Suomen rajojen ulkopuolelle. 53 % poistuu mobiilisivuilta, jos lataus kestää yli kolme sekuntia.

Tietoa kuluttajista ja heidän käyttäytymisestään on tarjolla huikea määrä. Menestyksen avain on datan ja tunteen yhdistämisessä.

  • Nopeus, henkilökohtaisuus ja monikanavainen elämys. Tässä on myös kivijalkakaupalla merkittävä tehtävä. Tärkeintä on luoda merkityksellinen henkilökohtainen kohtaaminen käytettävissä olevaa dataa hyödyntämällä.

Ilman verkkokauppaa ei pärjää

Suomen XXL:n toimitusjohtaja Toni Stigzelius kertoi yhtiön verkkokaupan olevan hyvässä kasvussa. Myös panostukset digitaaliseen markkinointiin ovat vahvassa kasvussa. Ydinviesti oli, että ilman digitaalisia keinoja ei markkinoilla pärjää.

Materiaalit nähtävillä: Seminaarin materiaalit voi tilata 50 euron maksua vastaan. Lisätietoa ja materiaalin sijaintipaikan salasanoineen saa UVT:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilältä, hanna.heikkila@stl.fi.

UVT 13.12.2017

Siirry sivun alkuun